مقالات آموزشی

رم موبایل چیست؟

   

امروزه ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم و روزانه با انواع و اقسام دستگاه های دیجیتالی سر و کار داریم. به طور معمول این دستگاه ها از صد ها و بعضا هزاران قطعه الکترونیکی تشکیل شده اند که هر کدام از آن ها وظیفه مخصوص به خود را دارند. یکی از این قطعات پر کاربرد و پر تکرار، رم می‌باشد. اما رم موبایل چیست؟ ما در این مقاله قصد داریم که به خصوص در مورد رم مورد استفاده در موبایل های هوشمند صحبت کرده و در مورد آن توضیحاتی را ارائه دهیم.

 

تصویری از رم موبایل

 

رم موبایل چیست؟

لازم است که در ابتدای صحبت به معرفی رم پرداخته و اندکی در مورد معنی آن صحبت کنیم. کلمه رم یا RAM مخفف Random Access Memory به معنی حافظه تصادفی در دسترس می‌باشد. این حافظه عموما از سرعت بسیار بالایی برخوردار بوده و از آن برای ذخیره اطلاعات به صورت موقت استفاده می‌شود. اما رم موبایل چیست و در گوشی های هوشمند چه کاربردی دارد؟

همانطور که گفته شد رم یک نوع از حافظه با سرعت عملکرد بسیار بالا می‌باشد. رم استفاده شده در اکثر دستگاه های دیجیتالی از جمله گوشی های هوشمند سریع ترین بخش ذخیره سازی آن دستگاه می‌باشد. در تلفن های هوشمند سرعت رم دستگاه حتی از حافظه اصلی آن نیز بسیار بیشتر می‌باشد . این امر باعث می شود که تلفن هوشمند شما سریع تر به نظر برسد. و باعث میشود بتواند دسته خاصی از عملیات درخواستی را سریع تر انجام دهد. اگر حافظه اصلی گوشی را به عنوان یک کوله پشتی در نظر بگیرید، رم یکی از جیب های شلوار شما می‌باشد. دسترسی به جیب شلوار شما بسیار سریع تر از درآوردن یکی از وسایل موجود در کوله پشتی شما می‌باشد.

میزان پر بودن رم در یک گوشی اندرویدی

 

رم موجود در تلفن های هوشمند چگونه کار می‌کند؟

در ادامه مقاله رم موبایل چیست به نحوه کارکرد این قطعه خواهیم پرداخت. فرض کنید برای نخستین بار تلفن هوشمند خود را روشن کرده و یک برنامه ای را برای اولین بار اجرا می‌کنید. تلفن هوشمند شما بخشی از داده های این برنامه را از حافظه اصلی و کندتر تلفن هوشمند شما برداشته و به رم موبایل شما منتقل می‌کند. این امر باعث می‌شود که گوشی بتواند اطلاعات لازم مربوط به برنامه و سیستم عامل را سریع تر فراخوانی کرده و در اختیار داشته باشد. زمانی که کار شما با آن برنامه تمام شده باشد و بخواهید آن را ببندید، گوشی شما تا مدت خاصی داده های انتقال یافته را در رم نگه می‌دارد. این باعث می‌شود که پس از گذشت مدتی اقدام به باز کردن دوباره این برنامه کردید، برنامه همانگونه باشد که آن را رها کرده بودید.

گوشی های هوشمند بسته به نوع و مقدار حافظه رم آنها می‌توانند تعدادی از برنامه های باز شده توسط کاربر را در خود نگه دارند. جابجایی بین این برنامه های باز شده موجود در رم به چند وظیفگی یا Multi-tasking  معروف است. اگر تعداد برنامه های باز شده بالا رود، سیستم عامل به صورت هوشمند شروع به پاک کردن برنامه های قدیمی تر ذخیره شده در رم میکند .  با این کار جا برای برنامه های جدید باز می‌کند.

 

نمونه رم 12 گیگابایتی ساخته سامسونگ

آیا مقدار رم بیشتر به معنای سرعت کارکرد بیشتر گوشی می‌باشد؟

 در حالت کلی در اختیار داشتن مقدار رم بیشتر به بالا رفتن سرعت گوشی شما کمک می‌کند. اما سرعت کارکرد و عملکرد تلفن های هوشمند تنها به رم و مقدار آن وابسته نیست. استاندارد رم، سیستم عامل، رابط کاربری و پردازنده از دیگر عناصر دخیل در سرعت گوشی شما می‌باشد.

امروز سریعترین استاندارد حافظه معرفی شده برای رم موبایل UFS 3.1 می‌باشد که اکثرا در پرچمدار ها استفاده می‌گردد. باقی گوشی ها ممکن است از استاندارد قدیمی تری از رم مانند UFS 3.0 یا UFS 2.1  استفاده کنند. به طور معمول در دستگاه های اندرویدی از همتایان iOS خود از رم بیشتری استفاده می کنند. دلیل این امر به نحوه استفاده و به کارگیری رم در این دو سیستم عامل بر ‌می‌گردد. برای مثال پرچمدار فعلی سامسونگ یعنی گلکسی اس 22 اولترا از 12 تا 16 گیگابایت رم UFS 3.1 بهره می‌برد. در حالی که پرچمدار اپل یعنی آیفون 13 پرو تنها از 6 گیگابایت رم برخوردار است. اما این به این معنا نیست که آیفون دستگاه کند تری به حساب می‌آید یا توانایی نگه داشتن تعداد برنامه های کمتری را در رم خود دارد. همانطور که اشاره شد نحوه کارکرد و به کارگیری دو سیستم عامل از رم متفاوت بوده و به دلیل بهینه بودن سیستم عامل iOS، آیفون ها می‌توانند با رم کمتر عملکردی در شان پرچمدار را از خود نشان بدهند.

مراجع:

  1. How much RAM does your Android phone actually need? | Android Central
  2. What Is RAM and Why It Matters on Smartphones (businessinsider.com)
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *