شیاومی

نرخ بروز رسانی صفحه نمایش

نرخ بروزرسانی صفحه نمایش از داغ ترین مباحث دنیای تکنولوژی است. تا چند سال پیش صفحه نمایش های موجود در گوشی های هوشمند، تبلت ها و کامپیوتر ها دارای حداکثر نرخ بروز رسانی 60 هرتز بودند. اما از سال 2019 جنبشی مبنی بر بالا رفتن این نرخ در گوشی های هوشمند شکل گرفت.

امروزه اکثر دستگاه های الکترونیکی پرچمدار و بالارده از نرخ بروز رسانی صفحه نمایش بالاتر از 60 هرتز بهره می‌برند.

این جنبش به صنعت لپ تاپ نیز رسیده است و شرکت ها  در مسیر توسعه خط تولید خود برای جا دادن این قابلیت در محصولاتشان با جدیت تمام کار می کنند. در ادامه مفهوم نرخ بروز رسانی صفحه نمایش را بیشتر توضیح می دهیم و انواع آن را بررسی خواهیم کرد.

 

نرخ بروز رسانی صفحه نمایش چیست؟

صفحه های نمایش همواره پویا هستند بدین معنا که مطالب به نمایش درآمده بر روی آن ها توسط میلیون ها پیکسلی که در ثانیه چندین بار به روز رسانی می‌شوند تشکیل می گردد. این بروز رسانی بسته به نوع پنل صفحه نمایش متفاوت است. در واقع نرخ بروز رسانی صفحه نمایش به تعداد دفعاتی می گوییم که صفحه نمایش در ثانیه به روز می گردد.
واحد اندازه گیری نرخ بروز رسانی صفحه نمایش هرتز است. برای مثال 60 هرتز یعنی 60 بار به روزرسانی در ثانیه و همچنین 90 هرتز به معنای 90 بار به روزرسانی در ثانیه است. پس یک صفحه نمایش 120 هرتزی قادراست با نرخ دو برابری نسبت به یک صفحه نمایش 60 هرتزی صفحه ی نمایش را در هر ثانیه به روز رسانی کند.

نرخ بروز رسانی سریع تر به معنی تاخیر کمتر است؛ چرا که تعداد دفعات بروز رسانی پیکسل ها را بیشتر خواهد کرد. برای مثال، یک صفحه نمایش 60 هرتزی طی 16.6 میلی ثانیه به طور کامل بروز رسانی می‌ گردد. این مقدار برای یک صفحه نمایش 90 و 120 هرتزی به ترتیب برابر با 11.1 و 8.3 میلی ثانیه است.

لازم به ذکر است که نرخ بروز رسانی صفحه نمایش تنها عامل تعیین کننده برای میزان تاخیر یک صفحه نمایش نیست اما بزرگترین عامل آن است.

بروز رسانی صفحه نمایش چگونه انجام می‌پذیرد؟

بروز رسانی صفحات نمایش به یکباره صورت نمی‌پذیرد‌؛ بلکه هر ردیفی از پیکسل ها به ترتیب بروز رسانی می گردد تا اینکه تمام صفحه نمایش را پوشش دهد. شما می‌توانید این امر را با فیلم برداری صحنه آهسته از یک صفحه نمایش مشاهده کنید. همین مورد دلیل ایجاد پدیده پرش هنگام دیدن آن از دوربین یک گوشی دیگر نیز است. به عبارت دیگر، صفحه نمایش شما پیوسته در حالت بروز رسانی است اما یک بروز رسانی کامل آنی نیست بلکه در یک مدت مشخص انجام می‌گردد.

در این بخش از مقاله نرخ بروز رسانی صفحه نمایش، جا دارد کمی درباره نرخ لمس نمونه یا همان touch sample rate مربوط به صفحات نمایش نیز صحبت کنیم. واحد اندازه گیری نرخ نمونه لمس نیز هرتز است. این متریک نشانگر نرخی است که در آن، صفحه نمایش پذیرای لمس انگشت کاربر بر روی صفحه نمایش است.

نرخ لمس نمونه بیشتر، به معنی لگ کمتر میان دریافت لمس توسط انگشتر کاربر و رجیستر آن توسط گوشی هوشمند می‌‌باشد. این مورد از فاکتورهای مهم در بازی های اکشن و تیراندازی به حساب می آید.

نرخ بروز رسانی صفحه نمایش 60، 90 و 120 چه معنایی برای گوشی شما دارد؟

صفحه نمایش های دارای نرخ بروز رسانی بیشتر قادر به نمایش مطالب به صورت روان تر و سریع تر هستند. اسکرول کردن صفحات وب یا ایمیل به صورت لذت بخش تری انجام می گیرد و جابجایی بین منوها و برنامه های درون گوشی شما با سرعت و روانی بیشتری صورت می‌پذیرد.

نظرسنجی از کاربرانی که کار با صفحه نمایش با نرخ بروز رسانی بیشتری را تجربه کرده اند نتایج جالبی در آمده است.

نتایج بیانگر آن است که از نظر این کاربران داشتن چنین امکانی ضروری نیست. اما همه افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند گفته بودند که از کار کردن با این دسته از صفحات بیشتر لذت می برند. آن ها ترجیح می‌دهند که تمامی دستگاه هایشان از این ویژگی بهره مند باشد.

همچنین نرخ بروزرسانی صفحه نمایش در سرنوشت بازی ها نیز عاملی تعیین کننده است. داشتن چنین امکانی به کاربران این اجازه را می‌دهد که گیم پلی روان تری تجربه کنند و تمامی اکشن های بازی برای آن ها به شکل لذت بخش تر به نمایش درآید.

در بازی های رقابتی، نرخ بروز رسانی بالاترِ صفحه نمایش و به تبع آن تاخیر کمتر، قطعاً برگ برنده شما برای پیروزی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *